Деловой английский язык

Описание программы

Программа предназначена для специалистов бизнес сферы, которым английский язык необходим в своей деятельности для выполнения должностных обязанностей (составление отчётов, ежедневного общения и обсуждения рабочих моментов в рамках рабочих ситуаций), а также для устного и письменного общения с иностранными партнерами и коллегами в ходе командировок, переговоров и встреч.

Целевой аудиторией для данной программы также является широкий круг изучающих деловой английский язык.

Программа предполагает изучение лексики делового языка, включая бизнес терминологию в контексте аутентичных материалов обще-деловой или профессиональной тематической направленности. Также в качестве наглядных источников приветствуется материал из рабочей среды Слушателя, с которым тот имеет дело изо дня в день (отчёты, договора, релизы, e-mail и пр.).

Цели и задачи обучения:

Целью программы обучения является формирование/развитие у слушателей знаний и навыков делового английского языка, необходимых для его применения в процессе устного и письменного общения.

Основные задачи обучения:

  • развитие навыков разговорной речи и выражения своих мыслей на английском языке в ситуациях делового общения (преодоление языкового барьера);
  • постановка/улучшение произношения;
  • развитие навыков понимания устной речи обще-деловой тематики, включая понимание речи носителей языка и восприятие речи с медиа-источников;
  • расширение активного (применяемого) словарного запаса по тематике делового английского языка;
  • повышение общего уровня владения английским языком.


Планируемые результаты обучения:

После успешного завершения программы обучения, слушатели, в соответствии с полученным уровнем знаний, смогут:
  • участвовать в деловых встречах, переговорах, презентациях на английском языке;
  • применять английский язык на работе, а также общаться с экспатами в компании;
  • вести общение по телефону на обще-деловую тематику;
  • применять английский язык в зарубежных командировках;
  • вести деловую переписку;
  • читать и понимать документацию и информационные материалы на английском языке.
Процесс обучения Практические задания и методы развития требуемых языковых навыков в процессе обучения (на уроках) включают: кейс метод и ролевые игры, диалоги, обсуждения, презентации, задания на аудирование, работа в парах (для групп), выполнение различных письменных заданий, грамматические объяснения и задания и др.

Тематическая структура:

Themes Topics Speaking practice samples Writing practice samples
Company Company structureCompany profile and historyCorporate culture/ethics Working day Company law Introducing yourself and your partners at meeting;Describing organizational structure of your company;Speaking about responsibilities at work; Talking about company background while giving presentation; Arguing about team-building organization; Ventilating core responsibilities of position; Talking over company rules and culture; Describing trends on graph: matching changes with time periods; Phoning company representatives and discussing interior problems, etc. Writing a profile of company;Composing report on company activity matters;Replying to business letters; Giving a short summery of meeting – writing minutes; CV completion; Writing a statement of claim; Writing a press-release about company business; Preparing corporate brochures; Tracking competitors of your company; Scheduling corporate events. etc.
Money matters Accounting: assets, liabilities and capitalBanking: personal banking; banking products and servicesCorporate finance International trade: incoterms; insurance Discussing terms of contractual obligations about loan;Disputing over types of insurance available for business;Counseling clients about areas for business improvement ; Negotiating terms of collaboration with partners; Representing the bank services; Giving presentation about company profitability, negotiating prices with overseas partner. etc. Writing minutes of meeting of shareholders;Describing proposals to be made at meeting;Recording figures within a business context while negotiating; Completion of The Profit and Loss Account (P&L); Filling in bills of exchange transactions. etc.
Market share Upmarket and downmarketProducts and brandsDistribution: wholesalers, retailers and customers Promotional tools Presenting proposals and cost schedules to clients;Persuading potential customers to buy the product over telephone;Giving presentation of product features; Negotiating about marketing campaigns; Discussing vendor contracts at meeting; Talking over methods of market research, etc. Completing the checklist of target market;Checking advert text and content prior to release;Answering journalists’ enquiries in the written form; Writing commencement speeches; Doing written description of products and services you want to sell; Fulfilling a market survey checklist, etc.
Personnel and human resource HR Operations: hiring, reporting and record-keepingMotivating scheme: Theory X and Theory YLabor relations: trade unions and strikes, interview, working on CV Asking question about qualification and experience;Clarifying details of position;Assessing candidates needs and expectations; Notifying employees about career changes; Bargaining over salary with candidate; Discussing benefits with employees; Ventilating details about applicant; Checking references, etc. Reparing a plan of layoff or downsizing;Developing and writing a job description;Developing curriculum vitae; Warning about dismissal; Composing a Severance Agreement; Keeping records of absenteeism rate. etc.  
Tourism Hotel facilitiesCateringCultural diversity Business trips Destinations Taking a telephone booking;Taking necessary details about flight;Presenting the most famous destinations; Describing hotel facilities, etc.   Fulfillment of application forms when checking-in and out;Completing application forms;Filling in declarations, etc
* Пример тематической структуры программы. Приведенные “Speaking practice” и “Writing practice” не являются исчерпывающими для программы, а лишь иллюстрируют некоторые элементы обучения. Для каждого слушателя/группы разрабатывается индивидуальная программа обучения (тематическая структура, учебный план).